Ustawa Ordynacja podatkowa przewiduje w art. 77 b § 1 zwrot nadpłaty w jednej z dwóch form:
- w przypadku, gdy podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, wyłącznie na ten rachunek wskazany przez podatnika, płatnika lub inkasenta,
- w przypadku gdy podatnik, płatnik lub inkasent nie jest obowiązany do posiadania rachunku bankowegolub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, na wskazany rachunekbankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej(jeżeli został podany w zgłoszeniu identyfikacyjnym/aktualizacyjnym – formularz ZAP-3 lub CEIDG-1 wraz z załącznikiem CEIDG-RB) podatnika, płatnika lub inkasenta albo przekazem pocztowym, chyba że podatnika płatnik lub inkasent zażądają zwrotu nadpłaty w kasie.
Urząd skarbowy może realizować zwrot nadpłaty w kasie wyłącznie w formie wypłaty w kasie Poczty Polskiej, z którą urząd zawarł umowę o świadczenie usług w zakresie obsługi kasowej. W 2017 r. pełną obsługę kasową Urzędu Skarbowego w Jarocinie w zakresie zwrotów nadpłat podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi Urząd Pocztowy w Jarocinie przy Al. Niepodległości.
Podatnik, który nie jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego, w tym nieprowadzący ksiąg rachunkowych lub podatkowych ma prawo dokonać wyboru formy zwrotu nadpłaconego podatku. Przed dokonaniem zwrotu nadpłaty przez urząd skarbowy, podatnik ma możliwość wskazać w złożonym zeznaniu, w części „Informacje uzupełniające" formę w jakiej chciałby otrzymać zwrot nadpłaty (poz. 141 dla zeznania PIT-37).
Podatnik dokonując wyboru formy zwrotu nadpłaconego podatku musi pamiętać o tym, iż:
- w przypadku zwrotu dokonanego za pośrednictwem poczty - przekazu pocztowego, kosztami obciążany jest podatnik (pomniejszeniu ulega wartość nadpłaty o kwotę 7,50 zł),
- w przypadku zwrotu na rachunek bankowy, podatnik musi wskazać lub zaktualizować w zgłoszeniu identyfikacyjnym -numer osobistego rachunku bankowego,
- w przypadku zwrotu w kasie podatnik powinien pamiętać o konieczności osobistego stawienia się w wyznaczonym przez urząd miejscu i czasie do odbioru nadpłaty.
W sytuacji gdy podatnik nie wskaże wybranej formy zwrotu nadpłaconego podatku, nie złoży odpowiedniego formularza (ZAP-3 lub CEIDG-1) zawierającego numer rachunku bankowego, wówczas urząd skarbowy nadpłatę przekazuje za pośrednictwem Poczty Polskiej czyli przekazem pocztowym. Koszty ponosi podatnik.
Podatnicy, którzy zwrócili się o zwrot nadpłaty na rachunek bankowy, powinni upewnić się, czy zgłosili w urzędzie numer osobistego rachunku bankowego i czy jest on aktualny. Jeżeli podatnik nie wskazał numeru osobistego rachunku bankowego lub wskazany numer nie jest aktualny, należy dokonać jego aktualizacji.Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej składają aktualizację na druku ZAP-3, natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą wypełniają formularz CEIDG-1 (jeżeli zmiana dotyczy większej ilości rachunków bankowych to do CEIDG-1 należy dołączyć CEIDG-RB), podając aktualne dane dotyczące rachunku bankowego.
Zgłoszenie ZAP-3 należy złożyć również w sytuacji, gdy podatnik rezygnuje ze zwrotów na rachunek, w tym z powodu likwidacji rachunku; wystarczy wówczas zaznaczyć w formularzu ZAP-3 pozycję „Rezygnacja".
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zwrot nadpłaty w formie przekazu pocztowego zostanie dokonany na aktualny adres zamieszkania wskazany w zeznaniu rocznym.
Na podstawie art. 77b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa nadpłata, której wysokość nie przekracza dwukrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (na dzień 19.01.2017 r. jest to kwota 23,20 zł), jeżeli nie wskazano rachunku, na który ma zostać zwrócona, podlega zwrotowi w kasie.