«Powrót

Usługa Rejestracji (Wydział Centralna Rejestracja)

Usługa Rejestracji (Wydział Centralna Rejestracja)

Usługa Rejestracji (Wydział Centralna Rejestracja)

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług oraz kontaktu z poprzez e-PUAP i infolinie:

  • wnioski o rejestrację, aktualizację danych osoby fizycznej mogą Państwo składać elektronicznie przy użyciu profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanegowww.puesc.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym),
  • upoważnienia i inne dokumenty można przesyłać elektronicznie (podpisane elektronicznie przez mocodawcę) lub za pośrednictwem Poczty Polskiej,
  • obsługa nadania numeru EORI w trybie pilnym pozostaje na dotychczasowych zasadach.

Spis treści

  1. Informacje podstawowe
  2. Instrukcje
  3. Kontakt

 

Informacje podstawowe


Sprawy realizowane w Wydziale Centralna Rejestracja

Wydział obsługuje wnioski składane w ramach usługi Rejestracji, w tym:

  • nadanie numeru EORI,
  • nadanie statusu zarejestrowanego eksportera i nadanie numeru REX,
  • wpisanie firmy do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych – CRPA),

na portalu PUESC (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym) - STREFA KLIENTA KAS.

Rodzaje wniosków

Założenie konta na PUESC wiąże się z rejestracją osoby fizycznej i nadaniem jej unikalnego numeru IDSISC.

Posiadacz aktywnego konta może złożyć wniosek:

Wnioski można składać tylko w formie elektronicznej, podpisując je:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego, lub
  • zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego.

Wniosek wypełniony w trakcie zakładania konta można wysłać bez podpisu. Jednak w takim przypadku osoba fizyczna posiada podstawowy zakres dostępu do portalu PUESC. W każdej chwili posiadacz konta może wystąpić o rozszerzony zakres uprawnień poprzez:

  • okazanie dowodu osobistego w najbliższym organie celnym (urząd celno-skarbowy, delegatura UCS, oddział celny), lub
  • złożenie elektronicznego wniosku WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT] i podpisanie go podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym, lub
  • złożenie elektronicznego wniosku WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT] bez podpisu i okazanie dowodu osobistego w najbliższym organie celnym (urząd celno-skarbowy, delegatura UCS, oddział celny).

Instrukcje:

  1. Instrukcja uzyskania numeru EORI (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).
  2. Instrukcja uzyskania wpisu do CRPA (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).
  3. Instrukcja uzyskania statusu zarejestrowanego eksportera REX (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).

Składane dokumenty

Dokumenty wymagane do wniosku o:

  • rejestrację podmiotu, w tym nadanie numeru EORI – wymagane są tylko dokumenty rejestrowe dla podmiotu zagranicznego i skan pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową (skany należy tylko załączyć do wniosku). Jeżeli we wniosku zostanie uzupełniona sekcja konta bankowe, kanały komunikacji lub reprezentant wymagane jest złożenie oryginału upoważnienia i potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej,
  • rejestrację podmiotu do CRPA – wymagany jest skan pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową (skany należy tylko załączyć do wniosku). Jeżeli we wniosku zostanie uzupełniona sekcja konta bankowe, kanały komunikacji lub reprezentant wymagane jest złożenie oryginału upoważnienia i potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej,
  • rejestrację reprezentacji w celu nadania uprawnień – wymagany jest oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową (jeżeli jest wymagana), który można złożyć:
    • jako załącznik do wniosku – jeżeli jest to upoważnienie elektroniczne,
    • w najbliższym organie celnym lub przesłać do Wydziału Centralna Rejestracja – jeżeli jest to upoważnienie papierowe;
  • nadanie statusu zarejestrowanego eksportera w systemie REX – wymagany jest oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową, jeżeli nie został wcześniej złożony w trakcie rejestracji reprezentacji.

Miejsce składania wniosków

Wnioski elektroniczne składa się poprzez portal PUESC (link otwiera nowe okno w innym serwisie).
Wnioski papierowe o nadanie numeru EORI w trybie pilnym, składane w momencie dokonywania odprawy celnej na granicy, składane są w oddziale celnym, w którym zostanie zgłoszony towar.

Procedura awaryjna – tryb pilnego nadania numeru EORI

W przypadku wystąpienia awarii portalu PUESC lub konieczności uzyskania numeru EORI w momencie zgłaszania towaru do odprawy celnej, można wykorzystać dokument WRP0002 Wniosek o aktualizację danych firmy (plik DOC, 71 KB) i złożyć go w oddziale celnym.

Instrukcje

Wszystkie informacje na temat usług rejestracji opisane są na portalu PUESC w zakładce STREFA KLIENTA KAS (link otwiera się w nowym oknie).

Wytyczne dotyczące nadania numeru REX

Informacje dla Przedsiębiorców ubiegających się o nadanie statusu upoważnionego eksportera w systemie REX znajdują się w dokumencie „REX informacje dla przedsiębiorców" (plik PDF, 274 KB).
Dla zainteresowanych osób dostępna jest możliwość odbycia kursu/szkolenia w formie elektronicznej z tematu: „Zarejestrowany eksporter REX – moduł e-learning". Informacje o kursie znajdują się tutaj (plik PDF, 518 KB).

Kontakt

Numery telefonów

Informacje na temat usługi Rejestracji można uzyskać pod ogólnopolskim numerem telefonu:
+48 22 460 59 70
oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem:
helpdesk-eclo@mf.gov.pl (link otwiera nowe okno edycji wiadomości w programie do obsługi poczty elektronicznej)

Telefony do Wydziału Centralna Rejestracja w sprawach dotyczących złożonego wniosku są dostępne w godzinach: 8.00 – 14.30:

w sprawach dotyczących złożonego wniosku:

61 658 37 33
61 658 35 32

w sprawach dotyczących statusu zarejestrowanego eksportera REX:
61 658 35 91

Adres poczty elektronicznej

w sprawach dotyczących złożonego wniosku: centralna.rejestracja@mf.gov.pl (link otwiera nowe okno edycji wiadomości w programie do obsługi poczty elektronicznej)
w sprawach dotyczących statusu zarejestrowanego eksportera REX: rex@mf.gov.pl (link otwiera nowe okno edycji wiadomości w programie do obsługi poczty elektronicznej)

Adres korespondencyjny

Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Smoluchowskiego 1
60-179 Poznań

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 25.08.2017 Data publikacji: 25.08.2017 12:39 Data ostatniej modyfikacji: 14.03.2022 13:59
Autor: Magdalena Graczyk Osoba publikująca: Natalia Banaszak Osoba modyfikująca: Natalia Banaszak
Rejestr zmian